Home » o serwerach telekomunikacyjnych

o serwerach telekomunikacyjnych

Obecny etap w rozwoju telekomunikacji to centrale telefoniczne IP-PBX IP zwane serwerami IP -łączące wiek doświadczeń z wielofunkcyjnymi układami scalonymi VLSI i z krótkim czasem przełączenia zapewniające:
- Bezpieczeństwo,
- niezawodność,
- integracja z sieciami VoIP i z urządzeniami IP ,
- współpraca z popularnymi aparatami telefonicznymi,
- wykorzystanie isniejących jednoparowej sieci telefonicznej,
- sprawiają że na razie popularność central telefonicznych nie maleje i nie będzie malała przez najbliż-
sze lata.
Tutaj należy się wyjaśnienie w sposobie nazewnictwa pod względem budowy i łączenia:

  • Centrale telefoniczne, centrale IP, serwery IP, IP-PBX to systemy oparte głównie na komutacji łączy tzw.TDM Systemy posiadają specjalizowane układy które są optymalizowane pod każdym względem -rozwiązanie sprzętowo programowe tzw. „hardware’owe”/producenci Avaya, Slican itp/

Natomiast

  • serwery Voip, PBX-Voip , to systemy oparte na komutacji pakietów .W dużym uproszczeniu można powiedzieć że jest to komputer z oprogramowaniem tzw. rozwiązanie programowe „software’owe”. /Asterisk, producenci Linksys, Cisco itp/

I można by powiedzieć że są to różnice niezauważalne dla użytkowników oprócz tego że w sercu systemu i na łączach komutowanych serwery IP zapewniają 100% gwarancji połączenia w przeciwieństwie do serwerów Voip które określa się jako: dołożenie wszelkich starań ” best effort delivery-  ” – wszystko zależne od sytuacji  na wszystkich stykach w danym momencie jak w necie – podobnie jak w przypadku usługi SMS.

A zaczeło się w :
1877r gdy wykonano pierwszą reczną łącznice umożliwiło to tworzenie pierwszych sieci telefonicznych
najpierw miejscowych, później przez linie kablowe telefonii dalekosiężnej.
1889r Strowger wprowadza automatyczną łącznicę telefoniczną przez co upowszechniają się usługi tele-
komunikacyjne.
1913r atomatyczne krosowanie za pomocą wybieraka krzyżowego, wynalezione przez Robertsa i Reyno-
ldsa. Wprowadzenie nowej technolgii pozwoliło na pełną automatyzację ruchu telefonicznego krajowego z
większością państw Europy i Ameryki.
przełom lat 80 i 90 to cyfrowe centrale ISDN
Mimo niezaprzeczalnej pozycji central IP rozwijające się serwery Voip mają swoje zalety.
Dlaczego wybrać serwery Voip?
- skalowalność systemu od pewnego minimum do kilkuset abonentów Voip.
- zintegrowanie telefonii z aplikacjami komputera jest łatwiejsze przy wykorzystaniu Voip niż w
tradycyjnych sieciach ponieważ w ustawieniach Voip zarządzanie połączeniami jest bardziej otwarte i
gotowe na programowanie za pomocą skryptu.
- funkcjonalność zależna w głównej mierze od wantazji i możliwości oprogramowania a nie sprzętu.
- urządzenia Voip :karty BRA, PRI, POTS, adaptery ATA z uwagi na swoją wielkoseryjną unifikację są
tańsze i nadal tanieją .
- możliwość skorzystania z przesyłu bezprzewodowego w technologii WIFI
- możliwości i usługi aparatów Voip porównywane z aparatami systemowymi producentów central telefoni-
cznych jednakże są atrakcyjniejsze cenowo i nie przypisane do konkretnego producenta centrali IP.
Wybierając serwer Voip pomietajmy:
1.sieć fizyczna musi spełniać kategorię co najmniej 5 ( dla aparatów Voip). Standardowa sieć telefoniczna
jednoparowa nie nadaję się do serwera Voip.
2.stosując switche wyniesione niezapominajmy o Backup’ -owym zasilaniu ich ,gdyż przy wyłączeniu prądu
cała gołąź przestaje działać.
3.Nie wszystkie podstawowe funkcje potrafią działać tak sprawnie jak w centralach IP – /np. pick up tzw. zabieranie dzwonków które może trwać kilka minut/ .
4.Synchroniczne, niezawodne, zapewniające QoS, łącze internetowe to niezbedny składnik serwera Voip.
5. Pamiętajmy jakość połączeń nawet wewnętrznych zależy od każdego pkt łączeniowego w sieci tzn. przełączników swich’-ów , ruterów a przede wszystkim jakości symetrycznego łącza operatorskiego.

Jednakże wszystkie wątpliwości mogą rozwiązać specjaliści którzy są do Państwa dyspozycji.
Zapraszamy do wypełnienia arkuszu zapytania ofertowego.